Strand AS doblet i fjor nesten omsetningen sammenlignet med 2016. Den gode veksten skyldes målrettet jobbing over flere år.
– Vi har i flere år hatt et mål om å bruke ressursene våre bedre. Sammen med våre medarbeidere har vi lykkes med å skape en kontinuerlig forbedringsprosess hvor fokus har vært på effektivisering, nytenking, engasjement og HMSK. Vi høster nå fruktene av dette langsiktige arbeidet, sier administrerende direktør i Strand AS, Terje Nøttveit.
Null feil i protokollene
Strand AS fikk i fjor en omsetning på 613 millioner kroner, noe som er opp fra cirka 328 millioner kroner i 2016. Driftsresultatet ble på fem prosent, som budsjettert.
– Vi er fornøyd med tallene, og tross den store omsetningsøkningen klarte vi i tillegg å fokusere og lykkes med forbedringsprosessene. Det er jeg svært fornøyd med, sier Nøttveit.
Målet med prosessene har vært å utvikle Strand til et selskap hvor de leverer bedre på alle parameter. Spesielt mer effektiv drift og færre feil og mangler har det vært høyt fokus på de senere år.
– Vi er selvfølgelig ikke feilfrie, men på veldig mange av prosjektene våre står det nå null feil i protokollen. Dette er mer krevende å oppnå enn folk flest er klar over, og dette er derfor en utvikling vi er veldig stolte over. Når vi i tillegg klarer å levere på svært kort tid er det en god kombinasjon. Vi har de siste årene tatt mange skritt i riktig retning, sier Nøttveit.
Fokus på planlegging
Han forteller at dette i stor grad handler om bedre planlegging, samt fokus på å gjøre ting riktig første gang.
– Vi legger ned en betydelig innsats tidlig i prosjektene. God og detaljert planlegging gjør at vi sparer tid og får færre feil, noe som gir oss bedre tid på slutten av prosjektet, slik at vi kan gå over og dobbeltsjekke at alt er slik det skal være.
– Vi har i flere år hatt et mål om å bruke ressursene våre bedre. Sammen med våre medarbeidere har vi lykkes med å skape en kontinuerlig forbedringsprosess hvor fokus har vært på effektivisering, nytenking, engasjement og HMSK. Vi høster nå fruktene av dette langsiktige arbeidet, sier administrerende direktør i Strand AS, Terje Nøttveit.
Null feil i protokollene
Strand AS fikk i fjor en omsetning på 613 millioner kroner, noe som er opp fra cirka 328 millioner kroner i 2016. Driftsresultatet ble på fem prosent, som budsjettert.
– Vi er fornøyd med tallene, og tross den store omsetningsøkningen klarte vi i tillegg å fokusere og lykkes med forbedringsprosessene. Det er jeg svært fornøyd med, sier Nøttveit.
Målet med prosessene har vært å utvikle Strand til et selskap hvor de leverer bedre på alle parameter. Spesielt mer effektiv drift og færre feil og mangler har det vært høyt fokus på de senere år.
– Vi er selvfølgelig ikke feilfrie, men på veldig mange av prosjektene våre står det nå null feil i protokollen. Dette er mer krevende å oppnå enn folk flest er klar over, og dette er derfor en utvikling vi er veldig stolte over. Når vi i tillegg klarer å levere på svært kort tid er det en god kombinasjon. Vi har de siste årene tatt mange skritt i riktig retning, sier Nøttveit.
Fokus på planlegging
Han forteller at dette i stor grad handler om bedre planlegging, samt fokus på å gjøre ting riktig første gang.
– Vi legger ned en betydelig innsats tidlig i prosjektene. God og detaljert planlegging gjør at vi sparer tid og får færre feil, noe som gir oss bedre tid på slutten av prosjektet, slik at vi kan gå over og dobbeltsjekke at alt er slik det skal være.
Han roser medarbeiderne for den store innsatsen de har lagt ned over de siste årene og forteller at det er et veldig godt miljø i selskapet.
– Vi har i flere år jobbet for å skape en sunn kultur med gode verdier. Høyt fokus på inkluderende samspill samt å være pålitelig og løsningsorientert har bidratt til at vi nå har medarbeidere som tar ansvar og har et kontinuerlig ønske om å bli bedre. Vi kaller det sunn fornuft satt i system, sier Nøttveit
– Vi har i flere år jobbet for å skape en sunn kultur med gode verdier. Høyt fokus på inkluderende samspill samt å være pålitelig og løsningsorientert har bidratt til at vi nå har medarbeidere som tar ansvar og har et kontinuerlig ønske om å bli bedre. Vi kaller det sunn fornuft satt i system, sier Nøttveit
Dette er en holdning som selskapet nå har klart å dra helt ut på lærlingenivå og det er noe Nøttveit er veldig fornøyd med. Strand har også store ambisjoner når det gjelder innovasjon, og Nøttveit forteller at de derfor hele tiden er åpne for nye løsninger og måter å gjøre ting på.
– Vi skal blant annet styrke vår digitale satsing fremover, i første omgang i forhold til BIM, sier Nøttveit.
Kundene kommer igjen – og igjen
Med prosjektene levert på tid, til avtalt pris og uten feil får man selvsagt også mer fornøyde kunder. I stedet for å være på konstant jakt etter nye oppdrag har derfor Strand nå en og trofast kundekrets som kontinuerlig forer selskapet med nye oppdrag.
– Oppdragene kommer i større grad av seg selv enn det de gjorde tidligere. Det er selvfølgelig veldig hyggelig. Det gjør at vi også i mye større grad kan velge hvilke jobber vi ønsker å være med på, sier Nøttveit.
Han forteller at rundt 80 prosent av oppdragene i dag er boligoppdrag, men at de også har enkelte kontor og næringsbygg i porteføljen.
Sterk start på 2018
2018 har fortsatt på samme måte som 2017, sterkt. I første kvartal hadde Strand en omsetning på 175 millioner kroner.
– Det ser lyst ut for 2018, men vi håper og tror at det skal roe seg litt ned til høsten. Vi hadde et svært travelt 2017 og trenger tid til å jobbe ytterligere med forbedringsprosessene, sier Nøttveit.
Strand har budsjettert med en omsetning på 500 millioner kroner og et resultat på fem prosent i 2018.
– Vi skal ivareta både organisasjonen og kvaliteten i våre leveranser. Derfor har vi ingen vekstambisjoner i 2018, men i stedet tar vi et lite hvileskjær og fokus på å bli enda bedre, sier Nøttveit.
– Vi skal blant annet styrke vår digitale satsing fremover, i første omgang i forhold til BIM, sier Nøttveit.
Kundene kommer igjen – og igjen
Med prosjektene levert på tid, til avtalt pris og uten feil får man selvsagt også mer fornøyde kunder. I stedet for å være på konstant jakt etter nye oppdrag har derfor Strand nå en og trofast kundekrets som kontinuerlig forer selskapet med nye oppdrag.
– Oppdragene kommer i større grad av seg selv enn det de gjorde tidligere. Det er selvfølgelig veldig hyggelig. Det gjør at vi også i mye større grad kan velge hvilke jobber vi ønsker å være med på, sier Nøttveit.
Han forteller at rundt 80 prosent av oppdragene i dag er boligoppdrag, men at de også har enkelte kontor og næringsbygg i porteføljen.
Sterk start på 2018
2018 har fortsatt på samme måte som 2017, sterkt. I første kvartal hadde Strand en omsetning på 175 millioner kroner.
– Det ser lyst ut for 2018, men vi håper og tror at det skal roe seg litt ned til høsten. Vi hadde et svært travelt 2017 og trenger tid til å jobbe ytterligere med forbedringsprosessene, sier Nøttveit.
Strand har budsjettert med en omsetning på 500 millioner kroner og et resultat på fem prosent i 2018.
– Vi skal ivareta både organisasjonen og kvaliteten i våre leveranser. Derfor har vi ingen vekstambisjoner i 2018, men i stedet tar vi et lite hvileskjær og fokus på å bli enda bedre, sier Nøttveit.